مقالات, articles

اطلاعاتی کلی درباره کلرید کلسیم CaCl2

اطلاعات کلی کلسیم کلرید

کلسیم کلرید (Calcium Chloride) یک نمک معدنی است که فرمول مولکولی آن به صورت  می باشد. کلرور کلسیم یک نمک سفید رنگ است که در آب بسیار محلول است. کلسیم کلراید عموما به صورت هیدراته (آبدار) وجود دارد که فرمول آن به این صورت است:

 

ما در این مقاله در شرکت شیمی گستر به معرفی اطلاعاتی کلی در مورد کلسیم کلرید یا کلراید کلسیم پرداختیم و امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شود.

کلسیم کلرید هم به صورت سنتزی و هم به صورت طبیعی در برخی از معادن یافت می شود. کلرید کلسیم در اوایل قرن پانزدهم شناخته شد اما تا اواخر قرن هیجدهم مورد شناخت و مطالعه قرار نگرفت.

کلسیم کلرید به روش های متفاوتی طبقه بندی می شود.

یکی از انواع دسته بندی ها به صورت زیر است:

  1. دسته ی اول یا نوع S (جامدات کلسیم کلرید): پرک، حبه و گرانول

که در غلظت های زیر موجود است.

  • حداقل 77 درصد
  • حداقل 90 درصد
  • حداقل 94 درصد
  1. دسته ی دوم یا نوع L ( محلول کلسیم کلراید): محلول

غلظت محلول ها بین 28-42 درصد است.

محلول های تجاری کلسیم کلرید با غلظت های 38 تا 45 درصد است گرچه که ممکن است استفاده کنندگان غلظت های کمتر هم نیاز داشته باشند.

اکثر شکل های کلسیم کلرید در بازار به صورت پرک یا حبه است و مقدار کمی از آنها به صورت مینی پلیت یا پودر یا بریکت هستند.گرید های اقتصادی کلسیم کلرید در جدول زیر ذکر شده است.

خواص ظاهری فرم های آبدار کلسیم کلرید به صورت زیر است:

معطالعاتی روی حلالیت هیدرات های کلسیم کلرید انجام شد که تابعی از درصد نمک بی آب در محلول اشباع و دما است.

ارتباط بین فازها برای هیدرات های کلسیم کلرید و محلول اشباع آن در نمودار زیر نشان داده شده است.

استاندارد های محصول کلسیم کلرید

سازمان هایی وجود دارند که استاندارد هایی برای کلسیم کلرید تعیین می کنند این استانداردها شامل موارد زیر است:

 درصد کلسیم کلرید، همه کلریدها باید کمتر از 8 درصد برحسب سدیم کلرید باشد، منیزیم باید کمتر از 0.5 برحسب منیزیم کلرید باشد و بقیه ناخالصی ها کمتر از 1 درصد بعد از محاسبه سدیم، کلسیم، پتاسیم، منیزیم کلرید، آب و کلسیم هیدروکسید باشد.

کلسیم کلرید خوراکی  باید استانداردهای زیر را داشته باشد:

کلسیم کلرید نباید کمتر از 93 درصد باشد، آرسنیک آن برحسب آرسنیک باید کمتر از 3ppm باشد، فلورید آن باید کمتر از 0.004 باشد، فلزات سنگین برحسب سرب کمتر از 0.002 باشد، سرب آن برحسب سرب کمتر از 10ppm باشد، منیزیم و بقیه نمک های فلزی کمتر از 5 درصد باشد، مواد نامحلول در اسید کمتر از 0.02 درصد باشد و اندازه ذرات آن نباید بزرگتر از 2 میلی متر باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده به بررسی محصول کلسیم کلرید پرداخته شود. شرکت شیمی گستر آران به عنوان تولید کننده این محصول ارزشمند شناخته می شود. جهت استعلام قیمت و ثبت سفارش با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *