مقالات, articles

مروری برکاربردهای کلسیم کلرید (CaCl2)

کلسیم کلرید (CaCl2) یک ماده پر کاربرد در صنایع مختلف است. در این مقاله ما در شرکت شیمی گستر آران تولید کننده کلسیم کلرید قصد داریم به برخی از کاربردهای کلرید کلسیم بپردازیم.با شیمی گستر تا انتهای این مقاله همراه باشید

کاربرد های کلسیم کلرید  (Calcium Chloride)

کلسیم کلرید یا کلرور کلسیم به صورت عمده در موارد زیر کاربرد دارد:

  1. ضد یخ
  2. کنترل گرد و غبار و تثبیت کننده خاک
  3. بتن ها
  4. صنایع نفت و گاز
  5. بالانس کردن
  6. صنایع غذایی
  7. خشک کردن
  8. صنایع شیمیایی

سایر کاربردها کلرید کلسیم

صنایع کشاورزی و دامپروری

کلسیم کلرید در کشاورزی به عنوان از بین برنده علف های هرز کاربرد دارد و در دامپروری به عنوان یک منبع خوراکی برای تغذیه گاوها محسوب می‌شود. همچنین کلرور کلسیم یک ماده جهت خشک کردن محصولات کشاورزی است.

صنایع غذایی

کلرور کلسیم در صنایع غذایی برای خشک کردن میوه و سبزیجات خاص، یک عامل ژل ساز برای میوه های کم کالری، عامل پوست کندن بدون حرارت گوجه فرنگی استفاده میشود.

همچنین کلسیم کلرید در محصولات لبنی به عنوان عامل دلمه کننده برای درست کردن پنیر استفاده می شود و همچنین یک افزودنی است که برای افزایش کلسیم در شیر استفاده می شود.

کلسیم کلراید به عنوان خشک کننده دانه های روغنی یا مغزیجات نیز استفاده می شود.

صنایع سیمان و بتن و گچ

کلرید کلسیم به عنوان یک ماده شیمیایی برای کاهش مواد با قلیایت بالا و کاهش مصرف آب و کنترل مقادیر ترکیب مواد متنوع در سیمان پرتلند استفاده می شود. همچنین کلسیم کلرید یک ماده چسبی و ضد یخ زدگی در سیمان های poster کاربرد دارد. کلرور کلسیم نقش یاری دهنده  به هوادهی در فرآیند کلسینه کردن کلسیم سولفات آبدار را دارد.

راه و جاده

کلرید کلسیم به عنوان ضد یخ، یخ زدا و عامل ذوب برف در معابر و همچنین کنترل گرد و غبار روی سطوح سنگ فرش نشده استفاده می‌شود.

فرآیندهای شیمیایی

کلرید کلسیم یک ماده اولیه در انواع واکنش های شیمیایی است و در انواع سنتز های آلی استفاده می‌شود. کلسیم کلرید همچنین به عنوان یک کاتالیست، ماده‌ی خنک کننده، ماده‌ی سازنده غربال های مولکولی، حذف کننده آب در واکنش‌هایی که بخار آب تولید می کنند و حذف آب در هیدروکربن ها کاربرد دارد.

کلرور کلسیم، سازنده دیگر نمک های کلسیم مثل کلسیم استئارات و غیره است.

صنایع رنگ و پوشش

در تهیه کلسیم نفتالن کاربرد دارد که این ماده در انواع مختلفی از رنگ های پوششی و لاک ها و رنگ‌برها کاربرد دارد.

به عنوان تمیز کننده و خشک کننده سطوح سخت استفاده می‌شود.

مواد معدنی و فلزات

کلسیم کلرید در تصفیه سنگ آهن به عنوان کنترل قلیاها و حذف ناخاصی های غیر آهنی، پالایش سنگ معدن مس و نیکل، خالص سازی سنگ معدن مولیبدن، به عنوان هسته های یکبار مصرف در ریخته گری آلومینیم، تصفیه سنگ آهن به عنوان کنترل قلیاها و حذف ناخالصی های غیر آهنی، جدا کردن مس از ضایعات خودرو، تولید فلز منیزیم و سدیم، تولید زغال سنگ ضدیخ زدگی و ضد غبار، در تولید مواد معدنی سنتزی به عنوان ماده حذف کننده اسیدشویی استفاده می‌شود.

کلسیم کلرید همچنین در تولید کلسیم مولیبدانت که در آلیاژ سازی مولیبدان به فولاد استفاده می‌شود کاربرد دارد.

صنایع تولید سرامیک

کلسیم کلرید باعث کاهش تخلخل در سرامیک ها میشود و همچنین به عنوان روان کننده برای بدنه سرامیک ها استفاده می شود.

صنعت چاپ و کاغذ

کلرور کلسیم نقش سفید کنندگی پالپ کاغذ را دارد و باعث افزایش کشش شبکه‌ی کاغذ میشود و همچنین باعث بهبود ماندگاری رنگ در کاغذ می‌شود.

کلسیم کلرید به عنوان ماده شیمیایی لیتوگرافی کاربرد دارد همچنین سیالی برای حکاکی روی آلومینیوم است.

صنعت پلاستیک و رزین

کلرید کلسیم ماده منعقد کننده لاتکس، ماده آب زدا در تولید و بازیافت پلاستیک ها و عامل سوپانسیون برای جلوگیری از ادغام در حین پلیمریزاسیون پلاستیک ها و کنترل کننده ذرات در حال رشد است.

تصفیه

کلسیم کلرید یک ماده فولکولانت برای تجزیه و تصفیه ضایعات امولسیون هایی است که شامل فسفات ها روغن ها و لجن رنگ هاست. کلرید کلسیم یک حذف کننده برای فلوریدها و سیلیکات هاست.

آتش زدا و بازدارنده ها

کلرور کلسیم به عنوان یک عامل در جلوگیری از آتش در پارچه های brattice (از این پارچه ها در تهویه معادن استفاده میشود) استفاده میشود و به عنوان یک عامل بازدارنده آتش استفاده میشود.

کلسیم کلرید به عنوان ضد یخ در کپسول های آتش نشانی استفاده میشود.

صنعت دارو

کلسیم کلرید در مراحل تولید بسته های کمپرسور آب سرد و گرم کاربرد دارد و به عنوان ماده خشک کننده استفاده می‌شود.

صنایع الکتریکی و وسایل الکتریکی

کلرور کلسیم، افزودنی است برای سیمان هایی که در مواد عایق الکتریکی به کار رفته اند. همچنین یک ماده شیمیایی در تهیه پودرهای فسفر برای لامپ های فلورسنت و پالایش سنگ معدن تنگستن است.

زودگدازها

در تهیه آلیاژ های زودگداز سرب و کلسیم کاربرد دارد.

صنایع نفت و گاز

کلسیم کلراید به عنوان ماده خشک کننده گاز طبیعی استفاده میشود و باعث کاهش هیدراسیون در گازها می‌شود. کلرید کلسیم به عنوان یک افزودنی به گل حفاری استفاده میشود. کلرور کلسیم به سیمان چاها اضافه میشود تا چاه، آب بندی شود. کلسیم کلرید به عنوان ماده آبزدا کاربرد دارد و یک افزودنی برای ساخت مواد روان کننده است.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد که به کاربردهای کلسیم کلرید (CaCl2) در صنایع مختلف پرداخته شود. هرکدام از این کاربردها مستلزم درجه خلوص خاصی از کلسیم کلرید است. شرکت شیمی گستر آران تولید کننده محصول کلسیم کلرید با درجه خلوص متنوع است. جهت استعلام قیمت و خرید با تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *