مقالات, articles

کاربرد های منیزیم کلرید (Magnesium Chloride)

کاربرد های منیزیم کلرید (Magnesium Chloride)

در مقاله‌ی قبل با ویژگی های ماده ارزشمند منیزیم کلرید آشنا شدیم در این مقاله قصد داریم با کاربرد های این ماده آشنا شویم.

  1. سیمان

اضافه شدن منیزیم کلرید در سیمان‌ها باعث افزایش خاصیت ضد آتش بودن، کاهش هدایت گرمایی و افزایش مقاوت سیمان در برابر سایش می شود. به این گونه سیمان ها اسامی متعددی داده شده است؛ که معروف ترین آن سیمان سورل است.

  1. عامل بازدارنده آتش در الیاف های سلولزی

از MgCl2.6H2O جهت جلوگیری از آتش سوزی الیاف سلولزی استفاده می شود. طی فرآیند زیر در اثر حرارت ابتدا آب خود را از دست می دهد و پس از طی فرآیند اکسیداسیون به منیزیم اکسید تبدیل می‌شود.

  • MgCl2.6H2O → MgCl2.2H2O+2H2O
  • MgCl2.2H2O → MgCl2.H2O+H2O
  • MgCl2.H2O → MgO+2HCl
  1. تولید فلز منیزیم و سایر ترکیبات منیزیم

کلرید منیزیم یک ماده واکنش دهنده برای تولید سایر ترکیبات منیزیم است. مثالی از واکنش پذیری آن را در زیر ذکر شده است:

  • MgCl2+2NH4OH → Mg(OH)2+2NH4Cl

در صورتی که منیزیم کلرید خالص باشد می‌توان از آن در جهت تولید فلز منیزیم استفاده کرد.

  1. کشاورزی

جایگزین منیزیم سولفات جهت تأمین، منیزیم گیاهان است. نکته‌ی مهم در مورد استفاده از این ماده مقدار مصرف آن است؛ در صورتی که از مقدار آن از حد مشخصی عبور کنند باعث مسمومیت گیاه و در نهایت مرگ گیاه می‌شود.

  1. صنایع غذایی

به عنوان ماده منعقد کننده در تهیه توفو، سویا و نوشیدنی ها و در فرمولاسیون شیر نوزادان کاربرد دارد. همچنین باعث ایجاد طعم در برخی از نوشدنی ها و حفظ رنگ در غذاها می‌شود.

  1. غذا و مکمل غذایی حیوانات

به عنوان مکمل غذایی جهت تأمین، منیزیم آن‌ها کاربرد دارد؛ که با منیزیم با اتصال به کلسیم و فسفر در ثبات استخوان آن‌ها نقش دارد و علاوه بر آن بر هضم غذاهای آن‌ها کاربرد دارد. همچنین باعث افزایش کیفیت تخم مرغ های پرورشی و بهبود عملکرد جوجه کشی نیز می‌شود.

  1. کاتالیزور و کاتالیزور های پشتیبانی شده

منیزیم کلرید علاوه بر آن‌که به عنوان کاتالیزور استفاده می‌شود. همچنین از نسل سوم کاتالیزورهای پشتیبانی شده تا به امروز نقش فعال و پررنگی داشته اند. مثالی از کاربرد کاتالیستی منیزیم کلراید را در تصویر مشاهده می‌کنید.

  1. تولید شکر از چغندر قند

علاوه بر آنکه باعث می‌شود مقدار شکر در گیاه چفندر قند، افزایش پیدا کند باعث افزایش بازده استخراج شکر در چغندر قند نیز می‌شود.

  1. تصفیه آب

پساب کارخانه‌ها (بخصوص پساب کارخانه نساجی ها) یکی از آلوده ترین پساب هایی هستند که وارد محیط زیست می‌شوند. کلرید منیزیم بعنوان یک ماده منعقد کننده مواد معلق، به کار میرود که عملکرد نسبتا خوبی داشته است.

«لازم به ذکر است شرکت شیمی گستر تولید کننده ژل تصفیه آب است که در مقایسه با منیزیم کلرید عملکرد قابل ملاحظه ای داشته است.»

  1. کنترل گرد و غبار جاده ها وضد یخ

منیزیم کلرید به عنوان یک ماده ضد یخ وکنترل کننده گرد و غبار دوستار محیط زیست، شناخته می‌شود و نسبت به کلسیم کلرید اقتصادی تر است. از کلرور منیزیم در جاده هایی که پوشش ندارد جهت کاهش گرد و غبار استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کرده ایم به بیان بخشی از کاربردهای منیزیم کلرید بپردازیم. شرکت شیمی گستر تولید کننده این محصول است در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در باره این محصول و خرید منیزیم کلرید (MgCl2) با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مراجع

  • Esmail, W.A., Darwish, A.M.Y., Ibrahim, O.A. et al.The Effect of Magnesium Chloride Hydrate on the Fire Retardation of Cellulosic Fibers. Journal of Thermal Analysis and Calorimetry 63, 831–838 (2001)
  • Lee KE, Goh TL, Simon N. Textile Industrial Wastewater Treatment by Polyacrylamide Aided Magnesium Chloride Hybrid Coagulant. Nature Environment & Pollution Technology. 2017 Jun 1;16(2).
  • Zhang W, Lei F, Li P, Zhang X, Jiang J. Co-catalysis of magnesium chloride and ferrous chloride for xylo-oligosaccharides and glucose production from sugarcane bagasse. Bioresource technology. 2019 Nov 1;291:121839.
  • Shand MA. The chemistry and technology of magnesia. John Wiley & Sons; 2006 Jun 12.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *