مقالات, articles

همه چیز در رابطه با منیزیم کلرید (MgCl2)

ما در شرکت شیمی گستر مقاله ی زیر تحت عنوان، «همه چیز در رابطه با منیزیم کلرید (MgCl2) » را آماده کرده ایم؛ که در آن به معرفی منیزیم کلرید پرداخته ایم. امیدواریم مطالعه ی آن برای شما مفید واقع شود. منیزیم کلرید (MgCl2) یک هالید فلز معدنی است که بی رنگ، بدون بو و در آب محلول است. فرم کریستالی منیزیم کلرید 6 آبه، مونوکلینیک است و فرم کریستالی منیزیم کلرید بدون آب هگزاگونال است. منیزیم کلرید در صنعت با نام آب کلر شناخته می‌شود.

 

کلرید منیزیم در فاز جامد به صورت طبیعی در سنگ کارنالیت (Carnallite) با فرمول مولکولی KCl,MgCl2.H2O است و در فاز مایع در شورآبه ها یافت می‌شود. منیزیم کلرید آبدار (هیدراته) تعداد آب های متفاوت دارد که به صورت MgCl2.nH2O   n=1,2,4,6,8 است.

برخی از ویژگی های کلرور منیزیم

تهیه منیزیم کلرید

تهیه منیزیم کلرید یا از طریق خالص سازی شورآبه ها یا از طریق واکنش سنگ معدنی منیزیت با اسید کلریدریک است. البته منیزیم کلرید می‌تواند محصول جانبی در استخراج پتاسیم نیز باشد.

مکانسیم های از دست آب آن به شکل زیر است:

1) MgCl2.6H2O→MgCl2.4H2O+2H2O

2.1) MgCl2.4H2O→MgCl2.4H2O+2H2O

2.2) MgCl2.4H2O→MgOHCl+HCl+3H2O

3.1) MgCl2.2H2O→MgCl2.H2O+H2O

3.2) MgCl2.2H2O→MgOHCl+H2O+HCl

4.1) MgCl2.H2O→MgCl2+H2O

4.2) MgCl2.H2O→MgOHCl+HCl

همانطور که مشاهده می‌شود برای تهیه منیزیم کلرید بدون آب صرفا با حرارت دادن نمیتوان به فرم بدون آب رسید. برای دستیابی به شکل بدون آب و جلوگیری از تخریب منیزیم کلرید وتبدیل به منیزیم اکسی کلرید و اسید کلریدریک در هنگام حرارت دادن باید به آن آمونیوم کلرید اضافه شود. در این صورت مانع از انجام های واکنش های 2-2، 3-2و 4-2 می‌شود.

شکل زیر نمودار فاز های مختلف منیزیم کلرید در شکل های مختلف هیدریداتاسیون است.

همه منیزیم هیدرات ها جاذب الرطوبه هستندکه در شکل زیر حلالیت این نمک ها را مشاهده می کنید:

فرم ها پایدار منیزیم کلرید آبدار در دمای 0-100 درجه سانتی گراد، منیزیم کلرید هگزاهیدرات است که با نام های بیوشیفت نیز شناخته می شود. در این حالت منیزیم کلرید از طریق پیوند هیدروژنی با 6 مولکول آب در ارتباط است.

نتیجه گیری

در این مقاله در سایت شیمی گستر سعی شد تا با خواص منیزیم کلرید (Magnesium Chloride) آشنا شویم. در مقالات آینده خواص این محصول ارزشمند را بررسی خواهیم کرد. شرکت شیمی گستر آران تولید کننده این محصول است؛ در صورت تمایل برای خرید این محصول با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مراجع

  • Li WK, Zhou GD, Mak T. Advanced structural inorganic chemistry. OUP Oxford; 2008 Mar 27
  • Haynes WM. CRC handbook of chemistry and physics. CRC press; 2016 Jun 24.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *