مقالات, articles

خاصیت ضد یخ کلرید منیزیم MgCl2

کلرید منیزیم همانطور که در مقالات قبل و در صفحه محصول MgCl2 کلرید منیزیم توضیح دادیم دارای خاصیت ضد یخی نیز می باشد و در جاده ها و معابر یخ زده پخش میشود تا یخ بسته شده روی آسفالت یا بتن جاده ها یا معابر را ذوب کند. در این مقاله در سایت شیمی گستر در مورد خاصیت ضد یخی کلرید منیزیم و کنترل یخ با کلرید منیزیم می پردازیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین ببینید: خرید و قیمت کلرید منیزیم

خاصیت ضد یخی کلرید منیزیم برای جاده

کلرید منیزیم با خاصیت یخ زدایی که دارد که همانند اوره و نمک پاشی روی جاده ها با اسپری محلول کلرید منیزیم روی سطوح یخ زده به یخ زدایی از روی سطوح آسفالت و بتن کمک می کند.

همچنین برخی از شهرداری های شهرها و راهداری ها برای جلوگیری از یخ زدگی سطوح جاده ها و معابر عمومی سطح شهر و جاده های بین شهری قبل از شروع فصل سرما یا هفته ها روزها و شب های سرد به اسپری محلول کلرید منیزیم برروی این سطوح می پردازند.

اسپری و پاشش محلول کلرید منیزیم برروی سطوح باعث جلوگیری از بروز یخ زدگی و تشکیل بلورهای یخ جامد برروی سطوح میشود. از همین طریق نیز شهرداری ها با اسپری کردن محلول کلرید منیزیم در دماهای بسیار پایین باعث جلوگیری از یخ زدگی معابر شهر میشوند.

محلول های مشابه یخ زدا کلرید منیزیم MgCl2

برای این کاربرد منیزیم کلرید محلول های مشابه دیگری نیز وجود دارند که همانند کلرید منیزیم برروی سطوح جاده ها و معابر عمومی اسپری می گردند و باعث عدم یخ زدن جاده ها میشوند.

در یکی از مقالات ایرانی علمی منتشر شده از محلول هایی مانند اوره، کلرید کلسیم و کلرید منیزیم برای یخ زدایی و یا عدم امکان ایجاد یخ برروی سطوح نام برده شده است.

در این مقاله در مورد این خاصیت کلرید منیزیم بدین صورت شرح داده شده است که شما را به خواندن این بخش از مقاله جالب علمی دعوت می کنیم:

در مناطقي که دما بين صفر تا 10- و يا بين 10- تا 20- و يا کمتر از 20- درجه سلسيوس مي باشد مي توان به ترتيب از اوره، کلريد منيزيم و کلريد کلسيم به‏عنوان ماده يخ زدا استفاده کرد تا کمترين خسارت به رويه آسفالتي وارد شود. (منبع)

کنترل یخ با کلرید منیزیم

کلرید منیزیم برای یخ زدایی در دماهای پایین در پیاده رو ها، پارکینگ ها و بزرگراه ها استفاده میشوند. هنگامی که بزرگراه ها و معابر عمومی شهرهای با دمای پایین به دلیل شرایط یخبندان گرفتار هستند کلرید منیزیم به جلوگیری از تشکیل یخ برروی سطوح جاده ها کمک می کند، همچنین استفاده از کلرید منیزیم برای روکش جاده های یخ زده باعث میشود که ماشین آلات یخ روب نیز جاده ها را بطور موثرتری پاکسازی کنند.

3 روش استفاده از کلرید منیزیم برای کنترل یخ

MgCl2 برای کنترل یخ به سه روش استفاده می شود که در ادامه این بخش از مقاله برایتان توضیح می دهیم.

  • به عنوان ضدیخ

منیزیم کلرید زمانی به عنوان یک ضد یخ موثر برروی سطوح جاده ها و معابر اسپری میشود که متخصصان تعمیر و نگهداری آن را قبل از طوفان برفی در جاده ها پخش می کنند تا از چسبیدن برف و تشکیل یخ جلوگیری کنند.

  • پیش مرطوب سازی

کلرید منیزیم یا MgCl2 همچنین در مرحله پیش مرطوب سازی یا پیش خیس کردن نیز استفاده میشود که به این معنی است که یک فرمول مایع از کلرید منیزیم به طور مستقیم برروی نمک پاشیده میشود که روی سنگفرش جاده پخش شود و نمک را خیس کند تا به جاده و سطوح بچسبد.

  • پیش تصفیه

در مرحله پیش تصفیه نیز از کلرید منیزیم استفاده می گردد که در این مرحله در زمان است که کلرید منیزیم و نمک قبل از بارگیری روی کامیون ها و پخش در جاده های آسفالته با هم مخلوط میشوند.

البته بهتر است بدانیم که استفاده از محلول کلرید منیزیم در کنترل یخ و به عنوان ضدیخ باید بصورت کنترل شده و دقیق باشد تا باعث آلودگی محیط یا آسیب رساندن به بتن و سطوح نشود.

جمع بندی

در این مقاله در سایت شرکت شیمی گستر به معرفی خاصیت ضد یخی کلرید منیزیم پرداختیم و بسیار جامع و البته مختصر برایتان توضیح دادیم که خاصیت ضد یخ کلرید منیزیم در چه حدی است، در ادامه در مورد این گفتیم که در چه دمایی از محلول کلرید منیزیم استفاده میشود و همچنین در مورد کنترل یخ با منیزیم کلرید گفتیم. در ادامه نیز در مورد 3 روش یا مرحله استفاده از این محلول پرکاربرد که به عنوان ضدیخ، پیش مرطوب سازی و پیش تصفیه بود گفتیم و در مورد هریک برایتان توضیحاتی نیز ارائه دادیم. امیدواریم شما بتوانید با خرید کلرید منیزیم شیمی گستر به رفع نیاز های خود بپردازید.

منابع: Wikipedia SID

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *