اخبار و رویداد ها, articles, مقالات

تولید اکسید منیزیم سنتزی خلوص بالا

طرح مورد نظر، تولید اکسید منیزیم سنتزی خلوص بالا می باشد. این ترکیب شیمیایی به صورت طبیعی در ترکیباتی چون، آجر منیزیتی موجود بوده و یک منبع غنی جهت استخراج فلز منیزیم به شمار می آید. پودر این ترکیب کاملاً بدون بو بوده و سمی نمی باشد و در درجات خلوص بالا نقطه ذوب بالایی را از خود نشان می دهد. این ترکیب به علت داشتن خاصیت هدایت حرارتی بالا و مقاومت مناسبی که در برابر حرارت از خود بروز می دهد، به طور گسترده ای در تهیه تجهیزات صنعتی نسوز مورد استفاده قرار می گیرد. اکسید منیزیم خلوص بالا – که به روش سنتزی تولید می شود- ماده اولیه برای تولید اکسید منیزیم تثبیت شده (Dead Burn) است. ایران کشوری است که پتانسیل های بسیاری برای تولید محصولاتی از جمله فولاد، سیمان، مس، شیشه، کاشی و سرامیک، آلومینیوم، آهک و غیره دارد.

این محصولات همگی در فرایندهای تولید خود شرایطی را دارند که نیاز به حرارت بالا خواهند داشت. لذا صنعت تولید فرآورده های دیرگداز ابتدای زنجیره تامین صنایع مذکور قرار دارد. به عبارتی، عدم تأمین دیرگدازهای مناسب و با کیفیت برای صنایع مذکور میتواند فرآیندهای تولید آنها را زمینگیر نماید. بنابراین صنعت دیرگداز از ضریب اهمیت راهبردی بالایی در اقتصاد کشورمان برخوردار است.حدود 1% از دیرگدازها در صنعت فولاد مصرف میشود، بدین جهت فولاد بزرگ ترین و پرمصرف ترین مشتری این صنعت میباشد. پس از فولاد، صنعت سیمان در رتبه بعدی قرار دارد و مابقی در سایر صنایع مصرف می گردد.

با توجه به فراوانی منابع حاوی منیزیم در ایران به شکل معادن از جمله دولومیت، منیزیت و همچنین منابع آبی از قبیل شورابه ها و دریاچه های نمک، اهمیت تولید این ماده استراتژیک صنعتی در داخل کشور جهت جلوگیری از واردات و خروج ارز و حتی صادرات در آینده، افزایش می یابد.

مهمترین ابزارهای تحقق صحیح این طرح، دستیابی به روش های دقیق و سریع آنالیز مواد اولیه، محصول های واسط و محصول نهایی است. این مجموعه با بهره گیری از مشورت و همکاری اساتید دانشگاهی در زمینه شیمی تجزیه، توانسته است به این مهم دست یابد.

استفاده از نظر خبرگان در طراحی فرایندها و تجهیزات فراوری با کسب مشورت از متخصصین مهندسی شیمی، مواد و سیالات امکان پذیر شده و در قدم بعدی این مجموعه قصد دارد تا با بهره گیری از توان و تخصص شرکت های توانمند ایرانی، در مسیر اجرای این طرح گام بردارد. این محصول در مقیاس پایلوت تولید شده است و در حال حاضر در دست طراحی صنعتی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *